recept!



Botten:
1. krossa digestivekex ca 3dl, blanda med 150g rumsvarmt smör.
tryck ut i en form med avtagbara kanter, in i ugnen ca 10min, 200grader.
låt svalna.

Cheesecake smet:
2. lägg 4 gelatinblad i kallt vatten, låt dom ligga å dra i 5 min.
3. tvätta 1 citron, riv skalet och pressa all saft i ett glas.
4. dela upp 2st ägg, gulorna i en bunke och äggvitan i en annan.
5. blanda gulan med 400g philadelphia ost, 2dl creme fraiche, 1 å en halv dl socker å 1tsk vaniljsocker.(vispa me elvisp e lättast)
6. vispa upp äggvitan så den blir maräng-fluffig. blanda sedan i det i den andra bunken.
7. hetta upp ca 2 tredjedelar av citronsaften, blanda sedan ner gelatinbladen så dom smälter, låt svalna lite.
sen tömmer du citrongrejset ner i smeten å rör om så smeten bli len.
8. töm smeten över digestive botten, släta till så den får en jämn yta. ställ i kylen minst 1 timma.


Glasyr:
lägg 1-2 gelatinblad i blöt ca 5min.
1. hetta upp resten av citronsaften med 4msk vatten, 2msk socker och citronskalet. blanda sedan i gelatinbladen, låt svalna. töm sedan över cheesecaken, in i kylen minst 1 timma till.

KLART!
man kan ju såklart byta ut citronen mot tex, apelsin eller någon osockrad saft om man vill :)





Kommentarer
Postat av: karolin

jag vill bara skriva att jag tycker du passar jätte bra i blond och du borde har det hela tiden!! :)

2011-08-12 @ 18:05:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0